O. Sehnalová: Dvojí kvalitě zabrání pouze legislativa, rozhodli europoslanci

Prodávání výrobků pod stejnou značkou a balením, jejichž složení se však liší v různých státech Unie, musí být zakázáno evropskou legislativou. Poslanci Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu se dnes shodli, že by jinak docházelo ke klamání spotřebitelů, a velkou většinou přijali zprávu české europoslankyně Olgy Sehnalové (ČSSD).

potraviny-kos.jpg

„Navzdory neochotě některých výrobců i členských států zabývat se dvojí kvalitou seriózně, ukázal Evropský parlament, že bere problém vážně. Dvojí kvalita lidem vadí a podrývá jejich důvěru ve férové fungování vnitřního trhu a EU jako celek. Musíme skoncovat s dvojími standardy nejen u potravin, ale i drogistického či spotřebního zboží,„ uvedla k hlasování autorka zprávy Olga Sehnalová.

Zpráva, která odkazuje na řadu srovnávacích testů provedených v zemích střední a východní Evropy včetně České republiky, obsahuje řadu doporučení, jak řešit dvojí kvalitu i s ní spojené problémy, které trápí spotřebitele. Poslanci například přivítali legislativní návrh na změnu směrnice o nekalých obchodních praktikách, který před časem představila Evropská komise, a který je na půdě evropských institucí právě projednáván. Zároveň však zdůrazňují, že bude potřeba návrh značně zpřesnit.

„Pokud se značkový výrobek liší v závislosti na tom, kde si jej spotřebitel kupuje, a změna není na první pohled jasná, mělo by se nově jednat o nekalou praktiku tak, jak určuje evropská legislativa, včetně možnosti ji účinně postihovat dozorovými orgány,“ říká poslankyně Sehnalová, která zároveň varuje před tzv. legitimními důvody, jimiž se výrobci snaží přizpůsobování výrobků obhajovat. S řadou těchto argumentů přitom souhlasí i Evropská komise. Patří sem například používání lokálních surovin k výrobě, odlišné národní požadavky na složení potravin, ale také často uváděné místní chuťové preference spotřebitelů. Zejména ty podle poslankyně představují problém.

„Jestliže chtějí výrobci své zboží z jakéhokoliv důvodu měnit a prodávat jej pod jednou značkou, spotřebitel musí o rozdílech v každém konkrétním případě vědět, aby nebyl klamán. Nemůžeme mávnout rukou nad nahrazováním hlavní suroviny lacinější variantou s tím, že si to zákazník vlastně přeje," upozorňuje Olga Sehnalová, pro niž není zamýšleným cílem unifikace výrobků, ale to, aby měl spotřebitel základní právo na informace a možnost bránit se nekalému jednání.

Vedle užší spolupráce národních dozorových orgánů a spotřebitelských organizací poslanci v přijaté zprávě podporují také co nejrychlejší provedení celoevropského testování, které připravuje Evropská komise. Výsledky musí být podle poslanců přístupné veřejnosti, včetně uvedení konkrétních značek a nalezených rozdílů.

Zprávu bude během zářijového plenárního zasedání ve Štrasburku schvalovat celý Evropský parlament.

 

Blogy